۱۳۸۸ مهر ۳, جمعه

احوالات فوتبال ایران


یکی از دوستانم پیام گذاشته بود که چرا از حاشیه های فوتبال نمی نویسم ، در پاسخ به او گفتم که نمی خواهم وارد حاشیه نویسی شوم و متن را ترجیح میدهم اما این حضرات مدیران فوتبال کارهایی می کنند که از گفته خود پشیمان شدم و دوباره رو به حاشیه نویسی خواهم آورد.

اول:
---------
این مدیران فوتبال مشهد هم دل خجسته ای دارند با هزاران بدبختی ومصیبت تیم پیام را به لیگ برتر آوردند اما با دعواهایی درون گروهی وبرون گروهی بلایی بر سر این تیم آوردند که تبدیل به زنگ تفریح تیم های دیگر شد و در پایان لیگ هم سر از رده پایین تر در اورده و پرونده لیگ برتری اش بسته شد.
حال با توجه به اینکه مشهد یک تیم دیگر در لیگ دارد تقریبا همان آدمها که فوتبالی هم نیستند خود را به این تیم بسته اند و هر روز اخبار جدیدی در خصوص ابومسلم به گوش می رسد که آخرین آنها تعلیق شدن و بدهی های فراوان این تیم بود و باخت پر گل خانگی در مقابل استقلال تهران!
سال گذشته مطلبی نوشتم به نام سرداران در این فوتبال به دنبال چه هستند ، دراین فوتبال که ناصر حجازی اش به اروپا می رود ، پروین اش خانه نشینی اختیار می کند ، پورحیدری اش به شهرستان می رود و مدیر فنی می شود و خیلی های دیگر که می توانند سکان داران واقعی فوتبال باشند؛ چرا باید افرادی از بیرون ورزش بیایند وبرای خود نامی دست وپا کنند وبدون هیچ گونه هزینه ای مشهور شوند وبروند ؟ به راستی فلسفه حضور آقای قاسمی که چندی مدیر عامل ابومسلم بود واسما تمام بزرگان فوتبال جهان از استویچکف و ژان تیگانا وزیدان و دیگران را به ایران آورد (البته در خواب ورویا) در این تیم چه بود؟
آقای قاسمی هم مانند سایر افرادی که آمدند ورفتند چندی از این نمد برای خود کلاهی دوخت ورفت و این فوتبال است که از حضور او ضرر می کند ومشخصا ابومسلم که با ندانم کار های او در حال احتضار است.
گیریم فلان سردار در جبهه ها رشادت زیادی از خود برجای گذاشت آیا این دلیلی می شود برای اینکه در عرصه فوتبال هم موفق باشد؟ آیا فلان فوتبالیست که در حال حاضر به عنوان لژیونر در اروپا بازی می کند می تواند صرف اینکه فوتبالیست خوبی بوده سردار خوبی هم باشد؟
الا ماشا الله در خراسان بزرگ کارخانه های رنگ و وارنگ و واحد های تولیدی موفق حضور دارند مسئولان فوتبال مشهد با یک کار مدیریتی ساده می توانند تیم را ازدست مدیریت فعلی که معلوم نیست چگونه مالکیت این تیم را به دست آورده اند خارج کرده وبا یک قرارداد سفت وسخت در اختیار صنعت خراسان قرار دهند تا هم ابومسلم وهم صنعت خراسان ازاین معامله دو جانبه نفع ببرند.
آقایان در مشهد بجنبند که غفلت موجب پشیمانی و عنقریب این تیم روانه دسته پایین تر خواهد شد.

دوم:
------
در حالیکه زمین وزمان به داوری ها معترض هستند این مسعود خان مار کوپولو در زمانهایی که در ایران تشریف دارند وقتشان را تمام وقت صرف حضور در تلویزیون می کند و به جای اینکه در خصوص بهبود داوری کاری بکنند به شغل شریف ماله کشی بر ایرادهای داوران عزیز مشغولند .
آقای عنایت به عنوان مسئول کمیته داوران باید بداند دراین عصر که با نشستن پشت کامپیوتر می توان تا دورترین نقاط دنیا سفر کرد نمی توان با گفتن حرفهای مربوط ونامربوط از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد و دیگران را تخریب !
مسئول محترم کمیته داوران خود بهتر از من می داند افراد تحت امرش با چه مشکلات فنی و غیر فنی مواجه هستند او به عنوان کسی که به قول خودش سه دهه در داوری ایران حضور داشته باید و حتما باید این مشکلات را شناسایی و درمان کند نه اینکه ابزار بنایی به دست بگیرد وماله کشی کند که البته ثابت کرده این شغل را نیز به خوبی می شناسد.

سوم:
------
دیگر به این تغییر وتحولات عادت کرده ایم ، رئیس جدید سازمان تربیت بدنی در اقدامی جالب دو مدیرباشگاه تقریبا موفق را در میانه لیگ به سمت معاونت وسوسه انگیز سازمان تربیت بدنی بر می گزیند و در حالی که واعظ آشتیانی در باشگاه استقلال منشا اثرات بسیار مثبتی است او را از بدنه این باشگاه جدا خواهد کرد.
در باب اینکه این انتصاب تا چه حد می تواند خوب باشد نظری نداریم اما از سوی دیگر حضور واعظ آشتیانی در سازمان حتی اگر توام با مدیریت باشگاه استقلا ل باشد این تیم را دچار خیلی از مشکلات می کند که حتی به نزول این تیم منجر خواهد شد.
مدیری را با سر وصدای فراوان از جایی به جای دیگری که تخصصش در آنجا نیست می آوریم آن مدیر زمانی را برای شناخت ابزار مدیریتش صرف می کند اما همینکه وقت برداشت محصول می شود به ماموریت دیگری می فرستیمش تا نتواند محصولش را برداشت کند.
در این کشور افراد بسیار زیادی هستند که می توانند به جای حمید سجادی و واعظ در سازمان خدمت کنند؛ اما این پذیرفته نیست که در وسط لیگ ودر حالی که واعظ با سماجت خواستار تغییرات در تیم شد و حال که در حال بهره برداری از افکارش می باشد به یکباره به سازمان برود وکسان دیگری به جای او باشگاه را به دست بگیرند و موجب نزول احتمالی استقلال نیز شوند.