۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

نيم فصل زودهنگام فوتبال ايران



هفته شانزدهم ليگ وتعطيلات نيم فصل

با انجام بازيهاي هفته شانزدهم ليگ، تيم ها پيش از موعد به تعطيلات نيم فصل رفتند كه براي بعضي تيم ها مي تواند يك موقعيت خوب براي بازسازي باشد و براي ديگر تيم ها كه راه افتاده بودند و خوب نتيجه مي گرفتند شايد يك ترمز نا هنگام؛ به هر حال به اختصار به وضعيت تيم ها مي پردازيم:

قهرمان نيم فصل،سپاهان:
اين تيم كه با امير قلعه نويي بد شروع كرده بود آرام آرام به هماهنگي رسيد و در هفته پاياني چهار گل به پيكان زد و جايش را درصدر جدول حفظ كرد.امير قلعه نويي براي نيم فصل دوم كار سختي پيش رو دارد تيمهاي ديگر مي آيند كه او و سپاهانش را از صدر پايين بكشند، امير قلعه نويي هم مي داند كه مخالفاني دارد كه حتي با ترفند هاي غير فني مترصد پايين كشيدنش هستند.

نايب قهرمان نيم فصل، ذوب آهن:
ذوب آهن ، اين تيم خوب اصفهاني كه از ثبات كادر فني برخوردار بوده اين فصل را هم خوب شروع كرده است هرچند در ابتدا با فراز ونشيب همراه بود؛ اما اين از طبيعت فوتبال است و منصور ابراهيم زاده كه كمترين ريزش را درفصل نقل وانتقالات داشت در هقته آخر نيم فصل به مكان دوم صعود كرد تا همسايه هم شهري اش سپاهان شود. اين تيم و كادرمربيگري و بازيكنانش استحقاقشان بيش از اين است كه مي بينيم.ذوب آهن در آخرين بازي فلاد را يك بر صفر برد.

تيم سوم، استقلال:
آبي پوشان تهراني گويا تمام قدرتشان در اين هفته هاي اخير تحليل رفته است، تيمي با آن بضاعت و بازيهايي كه درابتداي فصل انجام مي داد، رفته رفته نتيجه هايي بدتر گرفته تا درپايان نيم فصل به مكان سوم نقل مكان كنند .نكته گفتني در مورد استقلال اين است كه با رفتن واعظ آشتياني به سازمان تربيت بدني اين تيم روز به روز افت كرده و از صدر فاصله گرفته است.آسيب ديدگي بازيكنان اين تيم كه بخش زيادي از تيم را تشكيل ي دهند مي تواند دليل ديگر براي اين وضعيت استقلال باشد.استقلال در هفته شانزدهم سه بر دو مغلوب راه آهن شد.

تيم چهارم، استيل آذين:
كهكشاني هاي فوتبال ايران در اولين فصل حضورشان در ليگ برتر بازيهاي نسبتا زيبايي را به نمايش گذاشته اند، استيل اذين جدا از چهارمي نيم فصل، نويد تولد يك مربي خوشفكر را در فوتبال ايران داد.حميد استيلي اگر بتواند استيل را در پايان ليگ جز سهميه هاي ايران در اسيا قرار دهد مي تواند از هم اكنون خود را براي سالها مالك صندلي هاي مربيگري تيم هاي ايراني بداند. استيل آذين در هفته شانزدهم در كرمان مس را با شش گل در هم كوبيد.

تيم پنجم، پرسپوليس:
از همان روز كه عباس انصاري فر خود سرانه و با خود كامگي اقدام به خريد بازيكن مي كرد معلوم بود تا زماني كه او در پرسپوليس باشد قرمزپوشان رنگ روزگار خوش را نخواهند ديد.در حال حاضر با امدن كاشاني به پرسپوليس ، قرمزها اگرچه نه با اقتدار ؛اما ارام آرام روند رو به رشدي را در پيش گرفته اند هر چند اقاي مدير عامل سابق هر از گاهي در نشريات ديگران را به بعضي مسايل متهم مي كند .قرمزها در هفته شانزدهم در تهران ابومسلم را با دوگل شكست داده و به مشهد فرستادند.

تيم ششم،پيكان قزوين:
ابتدا مايلم در خصوص تماشاگران قزويني مطلبي بنويسم،اهالي اين شهر بدانند كه فوتبال همين است كه مي بينند،آنها كه سالها در حسرت داشتن تيم درليگ برتر بودند با قوانين من درآوردي فدراسيون و سازمان تربيت بدني ميراث خوار ايران خودرو شده و پيكان را به قزوين برده اند بايد بدانند تيمهاي ديگر هم براي بردن به زمين مي آيند و شايسته نيست با يك باخت تمام زحمات حميد درخشان وبازيكنان را نديده گرفته و خواستار تغييرات در تيم شوند.به هر حال جايگاه ششم براي قزوين كه پيش ازاين با تيمهايي چون تولي پرس به زحمت در دسته اول ليگ بازي مي كردند مكان خوبي مي تواند باشد.پيكان در هفته شانزدهم چهار بر يك از سپاهان شكست خورد.

تيم هفتم، مقاومت سپاسي:
داوود مهابادي با مقاومت شيراز شروع خوبي داشتند.مقاومت كه امسال بعد از ساليان دراز زندگي بدون شاغلام را تجربه مي كند سكان هدايتش را به داود مهابادي سپرد وتا اينجاي كار هم احتمالا از اين اعتماد پشيمان نيست. هر چند در بعضي هفته ها مقاومت مي توانست بهتر نتيجه بگيرد اما به قول آقاي عنايت اشتباه داوري جزئي از فوتبال است.مقاومت در هفته شانزدهم با شاهين در بوشهر بدون گل مساوي كرد.

تيم هشتم،ملوان انزلي:
حكايت قوي سپيد خزرهمانند هواي گيلان همواره با ابر وباد وباران همراه بود، تيم محمد احمدزاده نوسان زيادي داشت؛ اما در هفته هاي پاياني نيم فصل به خود امده و به ميانه جدول رسيد.تماشاگران انزلي از اين تيم توقع بيشتري دارند هر چند اين فوتبال بي رحم مانع از ان مي شود كه انزلي چي ها همه نيروهاي خود را در انزلي حفظ كنند چنانچه بعد از سالها سازندگي يكي دو فصلي است كه ملوان نيز از بازيكنان خارجي استفاده مي كند ، كاري كه پيش ازاز آن دوري مي جستند و حتي از خارج از استانشان بازيكن نمي گرفتند به هر حال درفوتبال حرفه اي اين مسايل بديهي است.ملوان در هفته شانزدهم صبا را درقم يك بر صفر شكست داد.

تيم نهم، تراكتور سازي تبريز:
همه چيز اين تيم گفتني است، از مديرگرفته تا مربي و حتي بازيكن و بالاخص تماشاچيانش!! تبريزيها كه ساليان درازي در سطح اول ليگ نماينده اي نداشتند و از بدو شروع ليگ برتر هرگز تيمي را در اين ليگ به ميدان نفرستاده بودند ، امسال با درايت ناصر شفق و مربيگري جوان ترين مربي ليگ تنور اين مسابقات را با حضور پر شمار شان حتي در شهرهاي ديگر گرم كرده اند.جدا از مسايل حاشيه اي بايد به فراز كمالوند به عنوان كسي كه اولين حضورش را به عنوان سرمربي در ليگ پشت سر مي گذارد تبريك بگوييم.كمالوند بايد كمي در رفتارش با حريفان و بازيكنان خودي تجديد نظر كند كه در غير اين صورت اولين كسي كه متضرر خواهد شد خود اوست.تراكتور درهفته شانزدهم در اهواز سه بر دو استقلال اهواز را شكست داد.

تيم دهم،استقلال اهواز:
اين تيم با خداداد عزيزي شروع كرد، خداداد تيم نسبتا خوبي براي اهوازي ها بست؛ اما عمر مربيگري اش در اهواز كوتاه بود و با استعفا از اين تيم رفت تا تيم خوبش در ادامه با عبدالمجيد باقري نيا نتايج خوبي بگيرد. درمورد استقلال اهواز حاشيه هاي زيادي مطرح شد كه البته نه در مورد اين تيم كه به قرار اطلاع در كل اين فوتبال متاسفانه واقعيت دارد و ظاهرا متوليانش نيز اصرار زياد به نظارت ندارند به هر حال آبيهاي اهوازي هفته شانزدهم را درخانه با نتيجه سه بر دو به تراكتور باختند.

تيم يازدهم،صباي قم:
پيش از اين نيز در مورد محمد حسن ضيايي در جاهاي مختلف نوشته ام، او سالها دراين فوتبال حضور دارد، با اينكه تيم هايش معمولا شق القمر نمي كنند اما باز هم مديران به او اعتماد كرده سكان هدايت تيمشان را به او مي سپارند.چيزي كه در مورد ضيايي جالب است اينكه او معمولا مقابل تيمهاي بزرگ مفت باز نيست و حريف چغري به حساب مي آيد ؛ اما براي كار مربيگري فاكتورهاي ديگري نيز نياز است كه احتمالا ضيايي به انها بها نمي دهد به هر حال شنيده ها حكايت از تحولاتي روي نيمكت صباي قم دارد .صبا هفته شانزدهم را يك بر صفر درخانه به ملوان واگذار كرد.

تيم دوازدهم،مس كرمان:
يك شهر، يك تيم و يك مربي؛ پرويز مظلومي ميتوانست مس كرمان را امسال درحد يك مدعي مطرح كند؛اما افسوس به نظر مي رسد دست هايي وجود داشت كه شايد حتي مي خواست ريشه مس كرمان را از جا بكند.به هر ترتيب مس از جمله تيمهايي است كه تعطيلات نيم فصل را نبايد به بطالت بگذراند .اين تيم نماينده ايران در اسيا هم هست بنابر اين مسولان صنعت مس و استان كرمان بايد به داد اين تيم برسند وبراي نيم فصل دوم خواسته هاي مظلومي را برآورده كنند تا مانند باخت هفته شانزدهم تماشاگران در حمايت از پرويز مظلومي شعار ندهند و آنها را شرمنده نكنند.تماشاچيان ما رفته رفته به خيلي از مسايل اشراف پيدا مي كنند.
مس در هفته شانزدهم بدترين بازي فصلش را انجام داد و در كرمان به استيل آذين شش بر دو باخت.

تيم سيزدهم،راه آهن :
تيم راه آهن در ليگ امسال با مربيگري برندتس هلندي هفته هاي پر فراز ونشيبي را سپري كرد.محمد حسن انصاري فر كه ثابت كرده است به خارجي ها خصوصا هلندي ها علاقه زيادي دارد با صرف هزينه هاي فراوان راه اهن را در مكاني قرار داد كه شايد با اعتماد به داوود مهابادي كه خود او دروازه مربيگري را به رويش گشود مي توانست كسب كند.به هر حال جايگاه سيزدهم مكان مطمئني براي راه آهن و انصاري فر نيست هرچند در هفته شانزده استقلال را سه بر دو شكست داده باشند.

تيم چهاردهم،سايپاي كرج:
اين محمد مايلي كهن با سالها حضور در فوتبال باشگاهي ايران هنوز نتوانسته طعم قهرماني را بچشد. نه اينكه مربي كوچكي باشد و يا كارش را بلد نباشد؛ اتفاقا او يكي از مربيان با شهامت و پر دل وجرات اين ورزش است؛ اما گاهي اوقات بدجوري وارد حاشيه مي شود و از اصل ماجرا كه تيمش باشد به كلي غافل مي شود.در اين فصل سايپا با مربيگري حاجي مايلي نتايج نا اميد كننده اي را گرفت.مديران سايپا تا اينجا خيلي به مايلي كهن امكان داده اند تا تيم را به پيروزي رهنمون كند ؛ اما ممكن است در آينده اتفاقات جديدي بيفتد به هر حال سايپا در هفته شانزدهم با نتيجه سه بر يك به پاس باخت تا مدير روستا نفس راحتي بكشد.

تيم پانزدهم،شاهين بوشهر:
تيم شاهين بوشهر دومين باري است كه به سطح اول ليگ مي رسد . اولين بار زمان رياست امير عابديني در فدراسيون بود كه با طرح من درآوردي او ليگ دو پاره با بيست تيم برگزار شد و شاهين جز يكي از تيمها بود كه در پايان نيز سقوط كرد.امسال اما شرايط كمي متفاوت است، شاهين با تلاش و زحمت بازيكنان و مربيانش به ليگ آمد.اين تيم در هفته هاي اول با حميد كللي فرد كه در ليگ ليك نيز مربي اين تيم بود شروع كرد اما نتايج بد شاهين باعث بركناري كللي فرد شد تا محمود ياوري كارآزموده جايگزين اوشود.شاهين در هفته شانزدهم در برابر مقاومت به تساوي بدون گل رسيد.

تيم شانزدهم،پاس همدان:
تركيب حاج كاظم اوليايي، منصور پورحيدري و عليرضا منصوريان نتوانست پاس همدان را به نتيجه دلخواه برساند براي همين اين سه نفر كنار گذاشته شده و سردار ملاحي و اصغر مدير روستا جايگزين شدند.با آمدن مدير روستا يكي دو نتيجه نسبتا خوب براي پاس رقم خورد؛ اما طرفداران پاس همدان در خصوص اوليايي و كادرش زود قضاوت كردند، همداني ها يادشان باشد اين تيم با همت اوليايي وپورحيدري در همدان احيا شد و گرنه درهمان سال اول نيز مي توانست كانديد سقوط باشد .به هر ترتيب پاس در هفته شانزدهم سومين پيروزي را بانتيجه سه بريك دربرابر سايپا كسب كرد.

تيم هفدهم، فولاد اهواز:
براي مجيد جلالي و فولاد اهواز مكان ماقبل آخر جدول جايگاه مناسبي نيست.آقا مجيد كه به كارش ايمان دارد بايد تا دير نشده نسخه اي قابل اجرا بپيچد تا تيمش را از اين اوضاع نجات دهد . درست در زماني كه فولاد مي رفت راه بيفتد اتفاقاتي در اهواز افتاد كه هم فولاد و هم آبي هاي اهواز متضرر شدند.در خوزستان بايد كسي پيدا شود كه دوباره مديران و مربيان اين دوتيم را متحد كند ، كاري را كه صخراوي انجام داد نبايد ناتمام رها كرد اين حركات بايد تداوم داشته باشد.فولاد در هفته آخر نيم فصل يك بر صفر مغل.ب ذوب آهن شد.
تيم هجدهم، ابومسلم مشهد:
حقيقتا در مورد اين تيم نياز به گفتن چيزي نيست، استاني پهناور با دارا بودن صنايع بي شمار از ساپورت يك تيم كه سالهاست آبروي فوتبال اين استان بوده عاجز است.اين تيم بيش از هر چيز نياز به پول دارد و اينكه آدمهايي كه خود را مالك اين تيم مي دانند دست از سر اين تيم بردارند . احتمالا يكي از سقوط كنندگان حتمي اين فصل مشكي پوشان مشهدي هستند.ابومسلم درهفته شانزدهم با نتيجه دو بر يك به پيروزي باخت.







كيفيت فوتبال را فداي كميت نكنيد لطفا


سازمان ليگ، كيفيت را فداي كميت نكند!

سالها بود كه فوتبال ايران به صورت هرج ومرج برنامه ريزي و اجرا ميشد، اگرمديري به ساعت يا تاريخ برگزاري مسابقات اعتراض مي كرد فوري دلش را به دست مي اوردند و آن طور عمل مي كردند كه او مي خواست.
مسابقات امسال ليگ تقريبا بدون تاخير و لغو برگزار شده است، اما چيزي كه در اين ليگ خيلي توي ذوق مي زند، برگزاري مسابقات در فاصله هاي چهار روزه است . براي بازيكنان ما كه اصولي تمرين نمي كنند و به فوتبال حرفه اي فقط به چشم يك عابر بانك كه نياز مادي شان را برطرف مي كند مي نگرند اين فاصله زماني باعث پايين آمدن كيفيت بازي شان مي شود.
در بعضي از مسابقات كيفيت ليگ از كيفيت مسابقات دسته اول نيز پايين تر مي آيد و اين مي تواند ناشي از سفرهاي متوالي باشد و تغييرات آب وهوايي كه مربيان وبازيكنان با ان دست به گريبان هستند.
مسئولان سازمان ليگ و در راس انها سردار عزيز محمدي بايد بدانند ، با توجيه اينكه مسابقات مهمي را براي تيم ملي در پيش داريم؛ نبايد باشگاهها را تحت فشار قرار دهند.
اين فشردگي مسابقات در آسيب ديدگي هاي بازيكنان و افت كيفي بازيها تاثير مستقيم دارد و در آينده نيز مي تواند گريبان تيم ملي را بگيرد پس تا دير نشده براي فصل آينده طرحي نو دراندازيد تا هم تماشاگران مجبور نباشند بازيها را وسط هفته تماشا كنند و هم تيم ها بتوانند با برنامه ريزي بهتري در مسابقات حاضر شوند.