۱۳۹۱ آذر ۱۱, شنبه

فدراسیون فوتبال ایران در آسیا بهترین شد


 
هُوورراا !

ابشارت نو/ افشین معشوری
فشین معشوری - فارغ از تمام باید ها و نبایدها، فدراسیون فوتبال ایران در بین تیم های آسیایی بهترین شد،  تا منتقدان هر کدام به گوشه ای از کاستی های این فدراسیون و رئیس اش بتازند و کنایه بزنند. اینکه ایران صاحب بهترین فدراسیون آسیا در فوتبال باشد، البته مایه ی افتخار هر ایرانی وطن پرستی است؛ اما باید ببینیم معیارهای بهترین بودن از نظر AFC چه بوده که فدراسیونهایی نظیر ژاپن و کره، حتی چین و سایر رقبا نداشته اند و فدراسیون نیم بند ما - که در اجرای منظم مسابقات لیگ نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و نمی تواند طوری لیگ را برگزار کند تا تماشاگر بیشتری را جذب کند و بر عکس نوع برگزاری مسابقات در میانه های هفته، سرمایه هایی که دیگران آرزویش را دارند فرار ی دهد- ، حایز آن است؟

«كفاشیان كه پنجشنبه جایزه ی بهترین فدراسیون فوتبال آسیا در سال 2012 را دریافت كرد، پس از دریافت این جایزه، در لابی هتل جلسه‌ای سر پایی با دبیر كل سابق فیفا داشت. شامپانی، كسی كه زمینه‌ساز ریاست كفاشیان بر فدراسیون فوتبال ایران شد، حدودا 20 دقیقه با او صحبت كرد. او كسی است كه پس از بركناری محمد دادكان از ریاست فدراسیون و تعلیق فوتبال ایران، گفت كه فوتبال ایران باید كمیته انتقالی را تشكیل دهد. نتیجه ی تشكیل كمیته انتقالی این بود كه علی كفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد. شامپانی در فوتبال دنیا به لابی‌باز بزرگمعروف  است. او که در فیفا با بلاتر اختلاف پیدا كرد و در حال حاضر مشاور عالی پلاتینی در یوفاست،  در بخشی از صحبت‌هایش با كفاشیان، گفت: فیفا باید طوری اداره شود که سهم فدراسیون‌ها در آن بیشتر باشد. الان ‫نقش کنفدراسیون‌ها خیلی زیاد است.*»

كفاشیان معتقد است:« معیارهای AFC برای انتخاب برترین فدراسیون مواردی مانند چشم اندازهای استانی، آموزش‌ها و سمینارها و برگزاری مسابقات پایه است. این موارد اگر هم درست اجرا شده باشند، حداقل در حال حاضر هیچ تاثیر مثبتی روی ویترین فدراسیون كه نتایج تیم‌های ملی است، نداشته‌اند. در سال گذشته تیم‌های ملی فوتبال ایران در رده‌های سنی مختلف نتایج قابل قبولی نگرفته‌اند. تیم ملی نوجوانان كه انتظار قهرمانی آسیا از آن‌ها می‌رفت، به فینال نرسید. تیم ملی جوانان حتی به جمع 4 تیم برتر آسیا  نرسید و نتوانست جواز حضور در جام جهانی را بگیرد. تیم ملی بزرگسالان در شرایط خوبی قرار ندارد و برای صعود به جام جهانی، كار مشكلی دارد. تیم ملی فوتسال  در جام جهانی ضعیف‌تر از انتظارات نتیجه گرفت و زودتر از چیزی كه تصور می‌شد حذف شد. همه ی این موارد، چشم اندازی منفی برای فوتبال ایران و نمراتی ضعیف در كارنامه فدراسیون فوتبال ایران هستند».

علی کفاشیان پس از دریافت جایزه به رسم ورزشکاران آن را بالای سر برد و پس از خاتمه نیز در گفت و گویی اعلام کرد:« این جایزه متعلق به فوتبال ایران است». این همه در حالی است که رئیس فدراسیون در مصاحبه ای اعلام کرده است: «حالا نفس راحتی می کشم، در آسیا به این راحتی ها عنوان بهترین را به کسی نمی دهند و حتما فدراسیون فوتبال عملکرد درستی داشته است که آسیایی ها تصمیم گرفته اند جایزه ی این بخش را به ایران بدهند.  ژاپنی ها سالی 150 میلیون دلار در فوتبال هزینه می کنند، اما آیا ما این کار را انجام می دهیم؟ AFC برای خودش معیارهای خاصی دارد. دریافت این جایزه یک چیز را نشان می دهد اینکه ما در ساختار سازی درست پیش می رویم. من می گویم که اگر 4 ورزشگاه ما سیستم نوردهی شان درست بود، می توانستیم بالای 900 امتیاز بگیریم و با 4 سهمیه ی کامل پا به لیگ قهرمانان آسیا بگذاریم». وقتی کفاشیان می گوید:« حالا نفس راحتی می کشم» باید ترسید، زیرا با احتساب اینکه تا کنون به راحتی در فضای فوتبال نفس نمی کشیده چنین نتایجی به بار آورده، از هم اکنون به راحتی می تواند پشت این مقام "انتزاعی" مخفی شود و منتقدان را با یادآوری عنوان کسب شده خاموش نماید.

 او در ادامه گفت:«امسال هیچ کمکی به فدراسیون فوتبال نشده است. تا الان هم تمام هزینه ها را - از کادر مربیان گرفته تا سفرها و هر خرجی که فدراسیون داشته - خودمان جور کرده ایم. آن هم در شرایطی که تمام هزینه های ما با دلار بوده است و تقریبا هزینه های مان دو برابر شده است. با این حال هر کس که می تواند، بیاید و برنامه ای به من بدهد، نسخه ای که بتوان این فوتبال را نجات داد، آن وقت من همین فردا می روم؛ اما به شرطی که شرایط را بهتر از این که هست، کند.»

کفاشیان درباره ی انتخابات اردیبهشت ماه آینده ی کنفدراسیون آسیا هم گفت:« این انتخابات برای تعیین دو نایب رئیس فوتبال آسیا در کنفدراسیون فوتبال آسیاست. فرصت خوبی است برای ایران و کره تا بتوانند کرسی های شان را در هیئت رئیسه پس بگیرند. به هر حال از کشورهای اثرگذار در فوتبال آسیا ، ما دو کشوری هستیم که سهمیه ی مستقیم نداریم و باید این پست را با جدیت و تلاش به دست بگیریم. 5 سال قبل که ما آمدیم چون یک دفعه آن سطح از تغییرات اتفاق افتاده بود ، هیچ کس در آسیا ما را نمی شناخت؛ اما الان فرصت مناسبی است که فوتبال ایران بتواند برای کرسی آسیایی تلاش کند. البته این را هم بگویم که فعلا چون شرایط عضویت کاندیدا ها اعلام نشده، باید ببینیم شرایط نامزدی در این نهاد چیست، تا آن وقت برایش تصمیم گیری کنیم.»

جدای از اینکه ایران بتواند کرسی از دست رفته در AFC  را پس بگیرد یانه، هم اکنون فوتبال ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، اینکه علی کفاشیان- به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران- به فکر باز پس گیری صندلی نایب رئیسی ایران در آسیا باشد، بسیار خوب و پسندیده است، اما همه ی اینها نیز از تلخی شکستهایی که در دوره ی ریاست او پی در پی نصیب فوتبال ایران شده  و می شود،  نمی کاهد.
*  - خبرآنلاین