۱۳۹۱ مهر ۱۶, یکشنبه

معمار بزرگ کشتی فرنگی


از نشان لیاقت تا غزل خداحافظی

معمار بزرگ کشتی فرنگی
بشارت نو
گروه ورزش – افشین معشوری - سالها بود هر گاه تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات بین المللی شرکت می کرد، همواره یا دست از پا درازتر بر می گشت، یا نهایتا به یک برنز و یا نقره بسنده می کرد. عادت کرده بودیم همواره فرنگی کاران را در سایه ی آزادکاران ببینیم، می اندیشیدیم کشتی فرنگی پدیده غریبی است که الزاما از فرنگستان آمده و همیشه باید در اولویت دوم کشتی گیران ما باشد، این ورزش را آنقدر سطحی گرفته بودیم که مثلا وقتی در بازیهای آسیایی سالهای دور، دو کشتی گیر سنگین وزن مان(سلیمانی و سوخته سرایی) هر دو آماده بودند، به جای سنگین وزن فرنگی کار آن زمان، سوخته سرایی را روانه ی مسابقات فرنگی کردیم که البته هم در آزاد و هم در فرنگی طلا گرفتیم.

آنقدر سطحی به کشتی فرنگی نگاه کرده بودیم که وقتی در یک مسابقه ی جهانی رضا سیم خواه – که امید کسب مدال طلا بود- سر وزن نرسید، حشمت الله کهندل(مربی آن زمان کشتی تیم ملی فرنگی) عوامل استکباری را دلیل سر وزن نرسیدن سیم خواه اعلام کرد. بگذریم؛ حالا چند سالی است که تیم ملی کشتی فرنگی ایران نه تنها در آسیا و جهان سروری می کند، که گوی سبقت را نیز از آزادکاران ربوده و امید اول کسب مدال در میادین بین المللی است، وقتی در المپیک اخیر همه ی درهای مدال آوری یا بسته شد و یا کمتر از انتظار ظاهر شدند، بازاین فرنگی کاران ایران بودند که جور سایر تیمها را کشیدند و کاروان ایران را سربلند کردند.

در این سالها که آرام و پله پله، کشتی فرنگی سری در میان سرها برآورد، رد پای مردی دیده می شود که شاید بد نباشد قدری بیشتر از او بدانیم.

«محمد بنا (زاده ی ۱۵ مرداد ۱۳۳۷) کشتی‌گیر سابق و مربی فعلی تیم ملی کشتی فرنگی ایران است. تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن با هدایت وی موفق به کسب ۳ مدال طلا وقهرمان المپیک شد که در تاریخ ورزش ایران بی‌سابقه‌ است.

تنها مدال جهانی ایران در وزن ۶۸ کیلوگرم کشتی فرنگی و اولین مدال جهانی کشتی فرنگی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را در سال  ۱۹۸۳ بنا به دست آورد. وی در فینال وزن ۶۸ کیلوگرم در مقابل تاپیوسی پیلا کشتی‌گیر فنلاندی شکست خورد و به مدال نقره رسید. بنا در دو مقطع مربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران شده و موفقیت‌های قابل توجهی را با این تیم کسب کرده و یکی از برجسته‌ترین مربیان کشتی جهان به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۵  برای اولین بار هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را به دست گرفت. روش‌ کاری او به قدری مورد توجه کارشناسان قرار دارد که حتی گرم کردن ورزشکاران توسط او نیز مورد فیلمبرداری قرار می‌گیرد. با هدایت او تیم ملی کشتی فرنگی ایران ۳ سال پیاپی صاحب مدال طلا در رقابت‌های قهرمانی جهان شد.

 سال ۲۰۰۷ در پی اختلاف با محمدرضا یزدانی خرم رئیس فدراسیون کشتی از مربی‌گری تیم ملی برکنار شد؛ اما پس از شکست سنگین تیم ملی کشتی ایران در المپیک پکن دوباره مربی این تیم شد و توانست تیم ملی ایران را در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ با یک مدال طلا و سه مدال برنز به مقام دوم جهان برساند و این اولین بار بود که کشتی فرنگی ایران روی سکوی جهانی قرار می‌گرفت. در سال ۲۰۱۰ در جام جهانی کشتی در ارمنستان، تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدایت بنا برای نخستین بار قهرمان جام جهانی شد. در همین سال این تیم با ۴ مدال طلا و یک مدال برنز به مقام نخست بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌جو رسید که بهترین نتیجه ی کشتی فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی پس از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران (۸ طلا و یک نقره در ده وزن) محسوب می‌شد. تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۱ در ترکیه با سرمربیگری محمد بنا علی رغم حضور نداشتن حمید سوریان با کسب دو طلا و یک برنز بر سکوی سوم جهان تکیه زد. در این سال محمد بنا به عنوان بهترین مربی سال کشتی فرنگی انتخاب شد».

حالا پس از صعود افتخار آمیز بر بام کشتی فرنگی جهان و دریافت نشان درجه یک از سوی رئیس جمهور، بار دیگر زمزمه هایی از جدایی این مرد بزرگ کشتی فرنگی ایران به گوش می رسد، جایی که محمد بنا در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد:« با مدیریت فعلی فدراسیون همکاری نمی کنم . من به رئیس جمهور هم گفتم اگر شرایط مهیا باشد همکاری می کنم؛ اما منظورم از شرایط، همکاری با مسئولان فعلی فدراسیون نیست. »

 بلاتکلیفی فدراسیون کشتی باعث شده تا محمد بنا تمایلی برای شروع برنامه های شاگردانش نداشته باشد ! میزبانی کشورمان در مسابقات جام جهانی دلیلی است تا جامعه ی کشتی بیش ازپیش نگران نتایج نمایندگان کشتی ایران در این رقابتها باشند. تاخیر در شروع برنامه های تیم ملی کشتی فرنگی برنگرانی علاقمندان افزوده و خواستار شروع تمرینات این تیم شده اند، در همین رابطه در روزهای گذشته جلسه یی با حضور رسول خادم مدیر تیمهای ملی کشتی و امور فنی فدراسیون کشتی و محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان در خانه ی کشتی تهران برگزار شد و پیرامون مسایل مختلف ، بحث و تبادل نظر کرده وطرفین نقطه نظرات خود را مطرح کرده اند ؛ اما محمد بنا پاسخ قطعی و نهایی برای شروع برنامه هایش را به مدیر تیمهای ملی نداده است ! به نظر می رسد بی ثباتی و کم توجهی به تیم ملی فرنگی باعث رنجش خاطر این معمار بزرگ کشتی فرنگی ایران شده است. باید گفت: محمد بنا سرمایه ی ملی است، با دلسرد کردن او دستاوردهایی  را که این مرد بزرگ برای ما داشته است به فراموشی نسپاریم، حال که پس از سالها به افتخاری بی نظیر دست یافته ایم، با دست خود بنایی را که بازسازی کرده ایم ویران نکنیم. به نظر می رسد در این مورد خاص وزارت ورزش می تواند راسا اقداماتی را در خصوص تامین خواسته های سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران انجام دهد تا شاهد هدر رفتن این گنج عظیم کشتی فرنگی نباشیم.