۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

آندرانیک اسکندریان

یادی از دفاع چپ جهانی ایران ؛آندرانیک اسکندریان

باشگاههای متوالی:پولاد، آرارات،تاج(استقلال)وکاسموس


مربیان:گارنیک محرابیان، منصور امیر آصفی،رایکوف و.....
افتخارات:بازی در المپیک، جام جهانی،جام ملتهای آسیا و منتخب جهان
معروف ترین همبازیان:پله،بکن باویر، کارلوس آلبرتوو......
پست بازی :دفاع چپ

آندرانیک که از بازیکنان قدیمی فوتبال ایران است بعد از جام جهانی آرزانتین به کاسموس نیویورک پیوست و تا پایان فوتبال همانجا ماند و از فوتبال خداحافظی کرد. او اکنون در نیویورک دو فروشگاه ورزشی دارد که با اداره کردن انها روزگار می گذراند. آلکو اسکندریان فرزند اندرانیک یکی از بازیکنان خوب امریکاست، مصاحبه زیربر گرفته از گفتگوی
اسکندریان با سایت پارس فوتبال است که به نظر خوانندگان می رسد.


آقای اسکندریان با سپاس از اینکه در این مصاحبه شرکت می کنید،عمده موفقیت خودتان را مدیون چه کسی می دانید ؟
از شما متشکرم که یادی از ما کردید ،من هیچ وقت انکار نکردم که آقای گارنیک محرابیان بیشترین کمک را به من کردند ؛اما بودند کسانی دیگر که به من بسیار کمک کردند ، نفر دوم آقای امیر آصفی بودند و نفر بعدی رایکوف بود، البته جا دارد این جا از یک خبرنگار و روزنامه نویس تشکر کنم که به من همیشه لطف داشتند. زمانی که در آرارات بازی می کردم آقای ابولفضل جلالی در دنیای ورزش قلم میزدند،این آقای جلالی همیشه پشت سر ما بودند . به من می گفتند توباید در تیم ملی بازی کنی و این دلگرمی بود برای من که به کارم بیشتر وبا جدیت ادامه بدهم
.
آندرانیک در کدام تیم آندرانیک اسکندریان شد ؟ من آدم بسیار ساکت و سر به زیری بودم ،همیشه از منم منم دور بودم و هستم . ببینید از روزی که شروع کردم تا زمانی که فوتبال را کنار گذاشتم آندرانیک بودم !
شما روی کدام مهاجم حساب می کرد حالا چه از مهاجمین پرسپولیس و چه دیگر مهاجمین؟ من از تمام مهاجمین نکته های فراوانی آموختم . هر مهاجمی شیوه خاص خودش را داشت برای گلزنی تمامی انهاترفندها و شیوه های خاص خودشان را داشتند و بالطبع کار من هم جلوگیری از این کار آنها بود . هر کدام در کار خودشان استاد بودند . آقایان بهزادی،وطنخواه ، شرفی ، ایرانپاک بودند ، حاج رحیمی پور بود و فرکی از پاس بود .
اولین بازی ملی شما کی بود ؟روبروی عراق فینال جام ملتهای آسیا . توی آن بازی و در اولین تجربه ملی خودم من نگذاشتم که مهاجم عراقی که بسیار خطرناک هم بود کاری را انجام بدهد.الان اسمش در خاطرم نیست ، شما میتوانید مهار شدن این مهاجم که من در بازی انجام دادم را از خیلی ها بپرسید.
و شما با گل خورشیدی و در اولین تجربه ملی تان قهرمان آسیا شدید. بله بله قهرمان شدیم.

اولین بازیتان را با قهرمانی در جام ملتهای آسیا آغاز کردید ، کلآ چند سال برای تیم ملی بازی کردید ؟ چهار سال ! بازیهای مقدماتی جام جهانی را آغاز کردیم که ۱۴ و یا ۱۶ بازی بود که با دو تساوی و چهارده برد به جام جهانی رفتیم . در جام جهانی هم که یک تساوی داشتیم و دو باخت .

از پله در کاسموس چه خاطره ای دارید؟رفتن من مصادف شد با بازی خداحافظی پله، برای این بازی فکر می کنم به سیزده کشور مختلف رفتیم و پله خداحافظی کرد.

بعد از خداحافظی پله آیا با همدیگر رابطه داشتید ؟بله . پله به همراه پسرش به مغازه ام زیاد سر میزدند در ماه چندین مرتبه خودش و یا پسرش به مغازه ام در نیویورک می آمدند و آخرین زمانی که مستقیم و رودرو با هم ملاقات داشتیم دو سال پیش بود . البته هر سال همدیگر را در مهمانی باشگاه کاسموس می بینیم .

کلآ چند سال در کاسموس توپ زدین ؟ 7 سال .

دیگربا کدام از بزرگان فوتبال دنیا هم بازی شدید ؟ کارلوس آلبرتو - بکن بائر- نیسکنس از هلند -تینالیا از ایتالیا و ...

چرا بعد از اتمام بازی در کاسموس سراغ مربیگری در فوتبال نرفتید ؟ ببینید من از ۱۳ سالگی در فوتبال بودم و همیشه در مسافرت بودم . من بعد از این که مدرکم را گرفتم تصمیم داشتم؛ اما با توجه به این مسافرتهای طولانی و داشتن مغازه ورزشی ام تقریبآ خیلی سخت بود که من را از مربیگری پشیمان کرد .

...و صحبت آخر؟!من از تمام تماشاگران خوبمان تشکر میکنم اینها تمام سرمایه های فوتبال ما هستند و همیشه به ما لطف داشتند و خصوصآ طرفداران تیم تاج سابق و استقلال کنونی . از تمام مربیانم و شما روزنامه نگاران و خبرنگاران عزیز که سعی میکنید ورزش و خصوصآ فوتبال را با پوشش درست خبری و با انتقادهای به جا و موثرتان فوتبال را زنده نگاه دارید .