۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

بررسی علل فحاشی در استادیومهای ورزشی


پيشگفتار:
با توجه به اهميت موضوع ورزش در خانواده ها، لازم است تجديد نظري در خصوص چگونگي وكيفيت حضور بانوان در امكان ورزشي صورت پذيرد وخانواده ها نيز به عنوان تماشاگر در ميادين ورزشي حضور يابند؛ اما با توجه به برخوردهاي نامناسب و فحاشي و هتك حرمت افراد اين امر مهم تاكنون تحقق نيافته وتقريبا مي رود كه به ورطه فراموشي ونسيان سپرده شود.
علي ايحال روزي مي بايد اين موضوع تحقق يابد، زيرا بانوان نيمي از جمعيت كشورمان هستندو جامعه نيز نيازمند حضور اينان در اجتماع مي باشد.تجربه نشان داده است مردان ايراني در مكانهايي كه بانوان حضور دارند كنترل بيشتري بر رفتار وكردار خود دارند و درواقع حرمت بانوان را اينگونه پاس مي دارند، البته اين يكي از راهكارهاي احتمالي كنترل فحاشي است، از دلايل ديگر اين تحقيق مي توان به برخورد هاي نامناسب ماموران انتظامي؛ نا مناسب بودن وضعيت رفاهي ورزشگاه،ازجمله رستوران، نمازخانه، سرويس هاي بهداشتي وحتي سرويس هاي رفت وبرگشت به ورزشگاه اشاره كرد.
در اين تحقيق خواهيم كوشيد براي روشن شدن دلايل پديده زشت توهين وتحقيرو هتك حرمت افراد به عوامل ديگري نيز پرداخته شود تا لايه هاي گوناگون اين موضوع روشن شود.

بيان مسئله:
موضوع فحاشي در استاديومهاي ورزشي ، ازحدود كمتر از دو دهه قبل آغاز گرديده و به تدريج گسترش يافته است، اين تحقيق بران است تا بررسي كند اصولا راهي براي بهبود اوضاع ورزشگاهها وجود دارد يا خير؟
و يا اينكه با برخوردهاي قضايي و امنيتي و ايين نامه هايي كه سر آمد همه انان اين روزها به نام منشور اخلاقي مشهور شده است مي توان فرهنگ مناسبي را در ورزشگاهها ايجاد كرد؟
اهميت وضرورت تحقيق:
تحقيق حاضر مي تواند باعث گسترش روحيه نشاط و انرژي مثبت بين جوانان گردد. مسئله ديگر اينكه نتيجه خواهيم گرفت آيا بستر براي حضور خانواده ها و فرزندان خردسال آنان كه عموما نيز مايل به حضور در ورزشگاهها هستند و اينك در شرايط فعلي با دو مشكل بزرگ عدم مجوز مراجع و جو نا سالم ورزشگاهها روبرو هستند فراهم خواهد شد ويا نه؟
اهداف تحقيق:
براي برسي علل فحاشي در استاديوم هاي ورزشي به جامعه آماري مورد نظرمان كه دراين تحقيق ورزشگاه آزادي تهران مي باشد خواهيم رفت و در چند جايگاه مخصوص تماشاچيان كه در واقع حجم نمونه ما خواهد بود در خصوص اهداف كلي و جزئي مان پرس وجو خواهيم نمود، دراين قسمت تلاش خواهيم كردتا بدانيم فرهنگ، رفتارعوامل اجرايي، عوامل داوري و برخورد ماموران در گسترش اين پديده زشت موثر است يا خير؟
سئوالات تحقيق:
1-آيا رفتار نامناسب ماموران باعث تشديد فحاشي در ورزشگاه مي شود؟
2-آيا بازيكنان در داخل زمين با حركات نامناسب باعث بروز رفتارهاي ناپسند تماشاچيان مي شوند؟
3-آيا تصميم گيري هاي دوگانه داوران باعث بروز و تشديد فحاشي تماشاگران است؟
4-آيا تربيت خانوادگي مي تواند باعث فحاشي در ورزشگاه باشد؟
فرضيات:
1- ممكن است رفتار ماموران انتظامي ورزشگاه باعث تشديد فحاشي شود.
2- ممكن است حركات محرك بازيكنان درداخل زمين باعث بروز اين رفتار زشت باشد.
3- ممكن است داوريهاي اشتباه داوران باعث اين گونه رفتار نا پسند باشد.
4- ممكن است تربيت خانوادگي نيز در بروز ناهنجاريها در ورزشگاه موثر باشد.
روش تحقيق
به نظر مي رسد بهترين روش براي اين تحقيق شيوه پيمايشي (مقطعي) باشد، بنابر اين از همين روش براي كار استفاد خواهيم كرد.
روش گرد آوري اطلاعات
براي گرد آوري اطلاعات با طرح پرسشنامه اي حاوي بيست سئوال از مخاطبين خواهيم خواست نظراتشان را در اين خصوص بيان نمايند.
جامعه آماري
بهترين مكان براي "پرسش در باره علل فحاشي در استاديومها" به نظر استاديوم ورزشي آزادي است كه گل سر سبد ورزشگاههاي ايران است و بيش از هر ورزشگاه ديگري شاهد اين رفتار ناپسند بوده است.
حجم نمونه
در ميان جايگاههايي كه در ورزشگاه آزادي موجود مي باشد سه جايگاه را براي تحقيق انتخاب نموده ايم1-جايگاه تماشاچيان متعصب استقلالي2-جايگاه تماشاچيان متعصب پرسپوليسي3-جايگاه تماشاچيان ويژه كه به ترتيب از آنها در خصوص علل فحاشي پرس وجو خواهيم نمود.
روش نمونه گيري
براي اين تحقيق روش نمونه گيري خوشه اي را انتخاب نموده ايم.
تجزيه وتحليل:
طرح سئوالهايي كه در پاره اي اوقات شايد چندان معقول نيز به نظر نيايد اما با نوجه به سئوالهاي مطرح شده در پرسشنامه مخاطبين به فراخور سن وتحصيلات پاسخهايي داده اند .
از آنجا كه پاسخگويان حاضر به درج سن وتحصيلات وجايگاه اجتماعي خود نشده اند بنابر اين از روي پاسخ ها به جمع بندي نهايي خواهيم رسيد.بعنوان مثال از روي تعداد افرادي كه راي به حضور بانوان در ورزشگاهها داده اند استنباط خواهيم كرد كه به نظر جامعه تماشاگران كه حجم نمونه اش راي به حضور يا عدم حضور اين قشر از افراد جامعه در ورزشگاه داده اند آيا حضور بانوان باعث كاهش فحاشي خواهد بود يا خير.
خلاصه ونتيجه گيري:
تحقيق حاضر بر آنست تا ابعاد وعلل فحاشي را دراستاديومهاي ورزشي بررسي كندبنابر اين از تمام ابزارهاي كه تماشاگران براي حضور در استاديوم از آن استفاده مي كنند بهره برده است تا در نتيجه گيري لحاظ شود.
در سئوال اول در خصوص چگونگي سرويس دهي شركت واحد بيش از 62 %از مخاطبين راي به كم تاثير بودن اتوبوسها داده اند.بيش از57% ازمخاطبين معتقدند نحوه بليت فروشي تاثير زيادي در فحاشي تماشاچيان دارد.در خصوص برخورد نيروهاي انتظامي بيش از62% از مخاطبين معتقدند تاثير خيلي زيادي در عكس العملهاي بعدي تماشاچيان دارد.بيش از 62%از مخاطبين به كم تاثير بودن نظافت استاديوم راي داده اند.كيفيت اغذيه نيز با به نظر 75% درصد از پرسش شوندگان تاثير كمي در فحاشي دارد.بيش از62 درصد از مخاطبين معتقدندبرخورد پرسنل ورزشگاه ميتواند تا حدود زيادي از فحاشي در مسابقات بكاهد.100% راي دهندگان قايل به كم بودن سرگرمي مناسب بين دو نيمه و قبل از بازي هستند .بيش از 62% از تماشاچيان معتقدند ساعت برگزاري مسابقات مناسب نيست.بيشتر از 47% از تماشاگران معتقدند نظافت سرويس هاي بهداشتي نقشي در فحاشي ندارد.بيش از 50% از تماشاگران قيمت بليت را با تورم همسان نمي دانند.بيشتر از 90% از مخاطبين معتقدند داوريهاي بد تاثير به سزايي در فحاسي افراد درورزشگاه دارد .بيش از 57% از شركت كنندگان در نظر سنجي اذعان داشته اند كمي در ورزشگاه فحاشي مي كنند.سن افراد در فحاشي نمي تواند موثر باشد چنانچه بيش از 40% از پاسخ دهندگان به اين امر معتقدند.75% از مخاطبين معتقدندرفتار بازيكنان داخل زمين در فحاشي تماشاگران تاثير خيلي زيادي دارد.45% از پاسخ دهندگان نقش كمي براي مطبوعات در فحاشي قايل هستند.بيش از 62% از تماشاگران مي گويند كار فرهنگي ميتواند به ميزان زيادي از فحاشي بكاهد.بيشتراز75% تماشاچيان معتقدند برخورد فيزيكي ماموران خيلي زياد در تشديد فحاشي نقش دارد.بيش از55% از مخاطبين معتقدند چنانچه بانوان در ورزشگاه حاضر باشند خيلي زياد در كاهش فحاشي موثر خواهد بود.بيشتز 50% ازتماشاگران معتقدند زياد از ليدرها خط مي گيرند و بالاخره بيشتراز 67%از حاضرين بعد مسافت را كم تاثير در فحاشي مي دانند، بنابر اين مي توان نتايجي را كه در پي مي آيد بر اين تحقيق متصور بود.
تماشاگران سرمايه هر ورزشي محسوب مي شوند . در كشورهاي پيشرفته تماشاگران پيش از آغاز فصل بليتها را خريداري مي كنند و تا پايان فصل با مشكلاتي نظير كمبود بليت مواجه نيستند.بوفه هاي اغلب ورزشگاهها منظم،سرويس هاي بهداشتي مرتب،برخوردهاي پرسنل ورزشگاهها ونيروي انتظامي به جز موارد خيلي خاص محترمانه،داوران مجهز به علم روز، خانواده ها در كنار همسر و فرزندان بازيها را تماشا مي كنند.
در اين گونه كشورها اصولا ورزشگاهها معمولا در قلب شهرها ساخته مي شوند و نيازي به سرويس هاي عمومي زيادي جهت آمد وشد نيست، بنابر اين تماشاگر با كمترين اتلاف وقت خود را از محل كار يا منزل به ورزشگاه مي رساند.ساعت برگزاري مسابقات اغلب در ابتداي شب بوده كه از همين نقطه تفاوت ما با اين گونه كشورها آغاز مي شود در كشور ما به بهانه كمبود برق معمولا مسابقات را بدترين وقت از روز كه يكي دو ساعت پس از نيم روز است برگزار مي كنند .مسافت استاديومها عموما تا شهر بسيار زياد است به وي‍ژه دركلانشهري مثل تهران كه به عنوان مثال از شرق تهران تا استاديوم آزادي فاصله نسبتا زيادي است براي نوجوان علاقمندي كه حدود سه ساعت را بايد براي رفت وبرگشت صرف نمايد طاقت فرسا و استرس زا خواهد بود.
نيرو هاي انتظامي معمولا برخورد شايسته اي با تماشاچيان ندارند.سرويس هاي بهداشتي و بوفه ها وضعيت مناسبي ندارند.بليت فروشي به بدتربن و ابتدايي ترين روش انجام مي شود.خانواده ها با مشكل شرعي براي حضور در استاديوم مواجه هستند. داوريها بسيار بد و از روي رفع تكليف است.بازيكنان معمولا رعايت اصول اخلاقي را در ميدان مسابقه نمي كنند.با اين تفاسير وبا توجه به درصد هاي استخراج شده به نظر مي رسد:
1-بين رفتارهاي نامناسب ماموران انتظامي وفحاشي تماشاچيان رابطه مستقيم وجود دارد.
2-بين رفتار هاي بازيكنان در داخل ميدان با فحاشي روي سكو رابطه مستقيم وجود دارد.
3-تصميم گيري هاي دو گانه داوران در تشديد فحاشي روي سكورابطه مستقيم وجود دارد.
4- در خصوص تربيت خانوادگي به قطعيت نمي نوان اظهار نظر كرد اما بي تاثير نيست.
با توجه به موارد بالا از چهار فرضيه مطرح شده سه مورد به طور كامل به اثبات رسيده و فرضيه چهارم ممتنع به نظر مي رسد.نگارنده شخصا موارد بسياري را شاهد بوده است كه افرادي تحصيل كرده با جايگاه اجتماعي بالا و خانوادههايي اصيل در لحظاتي از بازيها براثر اشتباهات داوري يا برخوردهاي نامناسب ماموران ويا حركات محرك بازيكنان تحت تاثير قرار گرفته و اقدام به فحاشي نموده اند.بنابر اين استدلال گرچه خانواده بي تاثير نيست امااين گونه افراد تحت تاثيرموارد اول تا سوم از كوره در رفته و اقدام به فحاشي نموده اند كه ميتوانيم نتيجه بگيريم فرضيه چهارم مردود است.
چه بايد كرد؟؟
با توجه به اينكه تماشاگر ركن اصلي هر ورزشي محسوب مي شود و با عنايت به اينكه در صد بالايي از جامعه مارا جوانان تشكيل مي دهند لازم است مسئولان راهكارهايي را براي بهبود اوضاع فرهنگي استاديوم بينديشند .اينكه تماشاگر از بدو تصميم براي حضور در ورزشگاه با چالش هاي عديده اي مواجه شود خود باعث بروز انواع نا هنجاريها كه فحاشي نيز يكي از انهاست خواهد شد، مشكلاتي از قبيل تهيه بليت،آمد وشد،رفتار ماموران،بوفه ها، سرويس هاي بهداشتي و غيره مي تواند شريف ترين انسانها را نيز در لحظاتي از خود بيخود كرده وبه اعمالي دست زند كه منجر به تخليه رواني مي شود.
جامعه سنتي و غير سنتي كشورمان شاهد است همواره آقايان درحضور بانوان رعايت مسائل اخلاقي را بيش از هر زمان ديگري مي كنند بنابر اين همانطور كه بيش از 55%درصد معتقدند خيلي زياد و بيش از 20%با انتخاب گزينه زياد معتقدند حضور بانوان مي تواند باعث كاهش رفتار ناشايست در ورزشگاه گردد شايسته است براي اين موضوع راهكاري انديشيده شود تا ضمن احترام به حقوق نيمي از جمعيت كشورمان قدمي در راه پاك سازي ورزشگاهها از هتاكي و فحاشي برداشته شود.
اميدوارم تحقيق انجام شده كه گوشه اي از مشكلات بي شمار ورزش ايران را مورد توجه قرار داده است بتواند بار هر چند كوچكي را از دوش تصميم گيران برداردو از اين تحقيق به نحو شايسته اي بهره برداري لازم انجام گيرد।

پی نوشت:نوشته بالا یک تحقیق دانشگاهی است و ممکن است مانند تمامی تحقیقات دارای نواقصی هم باشد به هر ترتیب امیدوارم مسئولین امر برای بهبود اوضاع از نوشتار این چنینی بهره لازم را ببرند،نگارنده آماده هر گونه کمک در راستای بهبود فرهنگی استادیومهای ورزشی می باشد.